برترین دانشگاه های کانادا

" بررسی 10 دانشگاه برتر کانادا و رتبه آنها در دنیا "

ردیف
نام دانشگاه
رتبه در سطح جهانی
رتبه در کانادا
1
دانشگاه تورنتو
21
1
2
دانشگاه مک گیل
30
2
3
دانشگاه بریتیش کلمبیا
34
3
4
دانشگاه آلبرتا
111
4
5
دانشگاه واترلو
112
5
6
دانشگاه غرب
114
6
7
دانشگاه مونترال
141 مشترک
7
8
دانشگاه کلگری
182
8
9
دانشگاه مک مستر
189 مشترک
9
10
دانشگاه اتاوا
203
10

10. دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا که امسال در بین 10 دانشگاه برتر جهان قرار دارد، در رتبه 203 قرار گرفت. دانشگاه اتاوا بالاترین امتیاز را در شاخص بین‌المللی هیئت علمی کسب کرد و در رتبه‌بندی کانادا در جایگاه دوازدهم و در رتبه‌بندی جهانی ۲۰۳ قرار گرفت. همچنین در شاخص شبکه تحقیقاتی بین المللی امتیاز بالایی کسب کرد و در کانادا رتبه پنجم و در سراسر جهان رتبه 111 را به خود اختصاص داد.بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی اتاوا

9. دانشگاه مک مستر

دانشگاه مک مستر پس از سه پله سقوط در رتبه بندی امسال، اکنون در رتبه 189 در رتبه بندی دانشگاه های جهان قرار دارد. شاخص بین المللی هیئت علمی جایی است که دانشگاه مک مستر بالاترین رتبه خود را کسب می کند و در کانادا رتبه دوم و در سراسر جهان رتبه 93 را دارد. این دانشگاه در همیلتون، انتاریو واقع شده است و بیشتر به دلیل دانشکده پزشکی معتبر خود شناخته شده است.بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی مک مستر

8. دانشگاه کلگری

دانشگاه کلگری با یک پله صعود به عنوان هشتمین دانشگاه برتر کانادا در سال جاری، با بالاترین امتیاز در شاخص استناد به هر مقاله، 182مین دانشگاه جهان است. برای این شاخص، رتبه هشتم در کانادا و همچنین در بین 125 برتر جهان را دارد. دانشگاه کلگری در سال 1944 به عنوان شعبه کلگری دانشگاه آلبرتا تأسیس شد و از آن زمان به یک دانشگاه مستقل با پنج پردیس شامل یک پردیس مستقر در دوحه، قطر جدا شد. این دانشگاه بیش از 34000 دانشجو دارد و بیش از 250 دوره ارائه می دهد.بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی کلگری

7. دانشگاه مونترال

دانشگاه مونترال با سه پله سقوط به رتبه هفتم رسیده است. یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی فرانسوی زبان مستقر در مونترال، دانشگاه مونترال در سال 1878 تأسیس شد و تقریباً 67000 دانشجو از جمله حدود 10000 دانشجوی خارجی دارد. با این حال، این بالاترین امتیاز در شاخص پایداری است که در آن به عنوان پنجمین دانشگاه پایدار در کانادا و 50 در سطح جهان رتبه بندی شده است.بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی مونترال

6. دانشگاه غرب

دانشگاه وسترن امسال دو پله صعود کرد و ششمین دانشگاه برتر کانادا و 114 امین دانشگاه برتر در سراسر جهان شد. یکی از برترین دانشگاه های تحقیقاتی کانادا و یکی از اعضای مؤسس گروه تحقیقاتی معتبر U15، دانشگاه وسترن در سال 1878 تأسیس شد و دارای بیش از 43000 دانشجو با حدود 10000 دانشجوی بین المللی از 129 کشور مختلف است. بالاترین امتیاز این دانشگاه در شاخص بین المللی هیئت علمی بود که در آن رتبه اول در کانادا و رتبه 86 را در سراسر جهان کسب کرد.بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی غرب وست

5. دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو که امسال در رتبه پنجم کانادا و رتبه 112 در رتبه بندی جهانی قرار گرفت، دوباره در حال رشد است. مانند دانشگاه مونترال، این دانشگاه نیز بالاترین امتیاز را در شاخص پایداری کسب کرد و دانشگاه واترلو را به عنوان چهارمین دانشگاه پایدار در کانادا و سی و ششمین مشترک پایدارترین دانشگاه در سراسر جهان قرار داد. دانشگاه واترلو اولین بار در سال 1956 تأسیس شد، دارای سه پردیس و عضو گروه تحقیقاتی U15 است.بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی واترلو

4. دانشگاه آلبرتا

دانشگاه آلبرتا با صعود به رتبه چهارم در کانادا و رتبه 111 در سطح جهانی، دانشگاه آلبرتا است. دانشگاه آلبرتا بیش از 44000 دانشجو از 156 کشور و در مجموع پنج پردیس با بیش از 200 برنامه دارد. دانشگاه آلبرتا بالاترین امتیاز را در شاخص نسبت اساتید بین‌المللی کسب کرد، جایی که در کانادا رتبه چهارم و در سراسر جهان رتبه 116 را دارد.بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی آلبرتا

3. دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا به عنوان سومین دانشگاه برتر کانادا در سال جاری رتبه بندی شده است. این دانشگاه همچنین در رتبه 34 مشترک جهانی قرار دارد و در شاخص پایداری که عنوان پایدارترین دانشگاه کانادا را به اشتراک می گذارد، بیشترین امتیاز را کسب کرده است. دانشگاه بریتیش کلمبیا همچنین از نظر شهرت علمی رتبه بسیار بالایی دارد، جایی که در کانادا رتبه دوم و در سطح جهان 24 است. هدف دانشگاه بریتیش کلمبیا پذیرش نوآوری و به چالش کشیدن وضعیت موجود است. این دانشگاه بیش از 70000 دانش آموز دارد و هشت برنده جایزه نوبل، 65 برنده مدال المپیک و 74 دانش پژوه رود را تولید کرده است.بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی بریتیش کلمبیا

2. دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل که در مونترال واقع شده است، امسال در رتبه دوم کانادا باقی مانده و با یک پله صعود به رتبه 30 در رتبه بندی جهانی رسیده است. دانشگاه مک گیل 12 برنده جایزه نوبل و 145 دانش آموخته رودز را در میان فارغ التحصیلان خود و همچنین جاستین ترودو، نخست وزیر کنونی کانادا، تولید کرده است.
بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی مک گیل


1. دانشگاه تورنتو

برترین دانشگاه کانادا امسال نیز دانشگاه تورنتو است که در سراسر جهان به رتبه بیست و یکم رسید. این دانشگاه در همه شاخص‌ها امتیاز بالایی کسب کرد، به ویژه در شهرت علمی که در رتبه‌بندی کانادا نیز در صدر قرار گرفت و در رتبه‌بندی جهانی یازدهم شد.

این دانشگاه دارای سه پردیس در سراسر تورنتو با بیش از 1200 باشگاه دانشجویی، سازمان و فعالیت است. جمعیت دانشجویی آن بالغ بر 97000 نفر است. همچنین دارای 42 کتابخانه است که آن را به بزرگترین سیستم کتابخانه ای در کانادا تبدیل می کند.

بهترین دانشگاه های کانادا بورس تحصیلی پذیرش دانشجویی ویزا تضمینی تورنتو

هزینه تحصیل و زندگی در کانادا چقدر است؟

برای اینکه دقیق‌تر شهریه تحصیل در کانادا را شرح دهیم، جداولی برای شما آماده کرده‌ایم. اطلاعات این جدول از اداره آمار کانادا بدست آمده است. 

شهریه‌ای که در این جداول مشاهده می‌کنید میانگین شهریه کالج‌ها و دانشگاه‌ها در کل کانادا و هر کدام از استان‌های آن است. جلوتر به شهریه مدارس خواهیم پرداخت.

جدول میانگین شهریه در کل کانادا برای دانشجویان بین‌المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴کانادامقطع تحصیلی شهریه سالانه

شهریه میانگین در تمام استان‌ها
کارشناسی
۳۶,۱۲۳
کارشناسی ارشد و دکتری
۲۱,۱۱۱

جدول میانگین شهریه در هر یک از استان‌های کانادا برای دانشجویان بین المللی در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴

شهریه تحصیل در کانادا چقدره؟

دانش آموزان بین‌المللی در کانادا باید شهریه پرداخت کنند. اما چقدر؟‌ پاسخ بستگی به استان مورد نظر شما دارد. در استان های بزرگتر مثل بریتیش کلمبیا و انتاریو، هزینه تحصیل فرزندان در کانادا بالاتر است.

هزینه تحصیل در مدارس روزانه کانادا

شهریه تحصیل در مدارس روزانه برای کانادایی ها رایگان است. البته اگر پدر و مادر هستید و ویزای تحصیلی یا کار دارید باز هم شهریه ای برای فرزندتان در مدارس پرداخت نخواهید کرد.

  • شهریه دبستان در کانادا: بین ۸,۰۰۰ تا ۱۶,۰۰۰ دلار
  • شهریه دبیرستان در کانادا:‌ بین ۱۲,۰۰۰ تا ۱۶,۰۰۰ دلار

میانگین شهریه مدارس دولتی در شهرهای بزرگ هر استان کانادا

بریتیش کلمبیا
ونکوور
۱۵,۲۵۰ دلار کانادا
انتاریو
تورنتو
۱۶,۰۰۰ دلار کانادا
کبک
مونترال
۱۲,۵۰۰ دلار کانادا
آلبرتا
ادمونتون
۱۲,۵۰۰ دلار کانادا
منیتوبا
وینیپگ
۱۱,۵۰۰ دلار کانادا
نیوبرانزویک
مونکتون
۱۳,۹۵۰ دلار کانادا
نیوفاندلند و لابرادور
سنت جانز
۱۳,۷۵۰ دلار کانادا
جزیره پرنس ادوارد
شارلوت تاون
۱۰,۶۰۰ دلار کانادا
ساسکاچوان
رجاینا
۱۲,۹۰۰ دلار کانادا

هزینه تحصیل در مدارس شبانه کانادا

شهریه مدارس شبانه روزی شامل هزینه های تحصیل و هزینه های اقامت در خوابگاه دانشجویی و وعده های غذایی می‌شود. در برخی از مدارس این هزینه شامل یونیفرم و برخی امور فراغتی هم می‌شود.

  • شهریه تحصیل در مدارس شبانه کانادا: ۳۰,۰۰۰ دلار تا ۸۰,۰۰۰ دلار

شهریه کلاس زبان در کانادا

مؤسسات آموزش زبان در کانادا مخصوص دانشجویانی است که الزامات دانش زبانی را برای آغاز ترم تحصیلی خود، برآورده نکرده‌اند. بدین منظور می‌بایست با توجه به سطح زبان خود به مدت چند هفته دوره‌های زبان را در این مؤسسات بگذرانند. شهریه هریک از این مؤسسات در کانادا با یکدیگر متفاوتند.
ما در اینجا به شهریه مؤسسات زبان برخی از شهرهای بزرگ کانادا اشاره می‌کنیم:

  • تورنتو: دوره زبان انگلیسی ۱۲ هفته‌ای = ۳,۵۰۰ دلار کانادا
  • کبک سیتی: دوره زبان فرانسوی ۱۲ هفته‌ای = ۳,۵۷۰ دلار کانادا
  • ونکوور: دوره زبان انگلیسی ۱۲ هفته‌ای = ۴,۰۰۰ دلار کانادا
  • کلگری: دوره زبان فرانسوی ۱۲ هفته‌ای = ۳,۴۰۰ دلار کانادا

هزینه تحصیل در کالج کانادا

پاسخ سریع: میانگین ۱۲,۰۰۰ هزار دلار هزینه سالانه تحصیل در کالج های کانادا است.

پاسخ کند: شهریه کالج ها بسیار متنوع است. از کالج در نوا اسکوشیا گرفته که شهریه ــــــ دلاری دارد تا کالج در انتاریو که شهریه ـــــ دلاری دارد. بسته به سلیقه شما، شهری که انتخاب می‌کنید و رشته مورد نظر شما برای تحصیل این مبلغ مشخص خواهد شد.

شهریه دانشگاه های کانادا در مقطع لیسانس

میانگین شهریه برای دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی سالانه ۳۶,۱۲۳ دلار برآورد می‌شود. شهریه رشته‌های آموزش به نسبت سایر رشته‌ها پایین‌تر است. این در حالی است که رشته‌های مهندسی و پزشکی، از گرانترین رشته‌ها برای تحصیل در کانادا به شمار می‌آیند.

شهریه رشته‌های مختلف در مقطع لیسانس برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا در سال تحصیلی ۲۰۲۲–۲۰۲۳

میانگین تمام رشته‌ها
۳۶,۱۲۳
آموزش
۲۳,۶۳۰
هنرهای نمایشی و تجسمی و فناوری ارتباطات
۴۶,۹۸۰
علوم انسانی
۳۴,۱۸۶
علوم اجتماعی و رفتاری و مطالعات حقوقی
۳۳,۷۷۶
حقوق
۴۲,۲۲۴
مدریت کسب و کار و اداره امور عمومی
۳۳,۹۰۱
علوم زیستی و فیزیکی و فناوری
۳۷,۴۱۱
ریاضیات، علوم کامپیوتر و اطلاعات
۳۹,۰۰۰
مهندسی
۳۹,۵۶۲
معماری
۵۵,۸۷۵
کشاورزی، منابع طبیعی و نگهداری
۳۲,۴۶۲
دندانپزشکی
۵۹,۵۱۵
پزشکی
۵۸,۷۹۰
پرستاری
۲۶,۲۰۳
داروسازی
۴۲,۳۲۳
دامپزشکی
۶۸,۲۵۶
بینایی‌سنجی
اطلاعاتی در دسترس نیست
سایر رشته‌های علوم سلامت، تفریحی و آمادگی جسمانی
۲۶,۸۳۷
خدمات شخصی، مراقبتی و ترابری
۲۷,۳۲۵

شهریه دانشگاه های کانادا در مقطع فوق لیسانس

همیشه تصور می‌کردید هزینه تحصیل ارشد در کانادا گرانتر از هزینه تحصیل لیسانس در کانادا است؟‌ تصور شما کاملا اشتباه از آب درآمد. شهریه‌های تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد کانادا نسبت به هزینه مقطع کارشناسی کانادا پایین‌تر است. 

میانگین شهریه برای دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد سالانه ۲۱,۰۰۰ دلار است. 

با وجود این که رشته MBA در کانادا یکی از گرانترین رشته‌ها برای تحصیل است ولی همچنان دانشگاه هایی در کانادا پیدا می‌کنید که امکان تحصیل در این رشته را با شهریه سالانه کمتر از ۲۰,۰۰۰ دلار به شما می‌دهند.

شهریه رشته‌های مختلف مقطع فوق لیسانس برای دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کانادا در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴

میانگین تمام رشته‌ها
۲۱,۱۱۱
آموزش
۱۸,۸۵۴
هنرهای نمایشی و تجسمی و فناوری ارتباطات
۱۶,۸۹۵
علوم انسانی
۱۵,۴۰۶
علوم اجتماعی و رفتاری و مطالعات حقوقی
۱۷,۱۲۷
حقوق
۱۹,۴۴۲
مدریت کسب و کار و اداره امور عمومی
۲۷,۸۵۷
MBA اجرایی
۷۶,۶۸۷
MBA معمولی
۴۱,۷۶۷
علوم زیستی و فیزیکی و فناوری
۱۷,۱۳۸

هزینه تحصیل دکتری در دانشگاه های کانادا با بورس پوشش داده می‌شود؟‌

شهریه در مقطع دکتری کانادا بسیار متغیر است. ممکن است در دانشگاهی سالانه دو هزار دلار شهریه بپردازید و در دانشگاهی دیگر نه تنها شهریه ندهید بلکه سالی ۲۵,۰۰۰ دلار هم دریافت کنید.

تمام هزینه‌های تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه مک گیل در سال تحصیلی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ ترم پاییزترم زمستان

شهریه
۸,۵۹۶
۸,۵۹۶
هزینه‌های انجمن دانشجویی
۱۷۰.۸۶
۱۰۱.۰۲
خدمات دانشجویی / امکانات ورزشی
۳۳۰.۵۹
۳۳۰.۵۹
هزینه ثبت نام، ریز نمرات و دانشنامه و سایر امور اداری
۲۱۸.۶۹
۱۶۳.۶۵
حق کپی‌رایت برای استفاده از مطالب
۱۵.۹۰
۱۵.۹۰
خدمات IT
۱۳۵.۷۵
۱۳۵.۷۵
حق بیمه خدمات دندانپزشکی
۲۰۰
 
حق بیمه خدمات درمانی بین‌المللی
۹۹۹
 
مجموع هزینه‌ها
۱۰,۶۶۷
۹,۳۴۳

ارزان ترین دانشگاه های کانادا کدامند؟‌

ارزانترین دانشگاه های کانادا
نام دانشگاه
شهریه سالانه
دانشگاه مموریال نیوفاند لند
2.150 تا 11.460 دلار کانادا
دانشگاه رجاینا
1.715 تا 20.050 دلار کانادا
دانشگاه رویال رودز
3.750 تا 27.600 دلار کانادا
دانشگاه ساسکاچوان
4.110 تا 24.000 دلار کانادا
دانشگاه آتاباسکا
1.625 تا 17.250 دلار کانادا

چه افرادی شامل شهریه کانادایی می‌شوند؟‌

  • شهروندان و افراد دارای اقامت دائم کانادا
  • افراد محافظت شده و خانواده وابسته آنها طبق قانون اداره مهاجرت کانادا (منظور افرادی هستند که پ ن ا ه ن د ه کانادا شده‌اند)
  • دانشجویان بین‌المللی واجد شرایط
  • همراه فرد سیتیزن یا دارای اقامت دائم کانادا
  • فرد بازدید کننده از کانادا و خانواده وابسته او به شرطی که این فرد دارای مجوز کار در کانادا باشد. ( استثناها: graduate teaching assistant، co-op، medical residency employment، post-graduate work،  فرد دارای ورک پرمیت که ویزای خود را به خاطر ویزای تحصیلی همسر دریافت کرده باشد،  Off-Campus Work Permit، )
  • بازدید کننده از کانادا که مجوز ماندن در کانادا را داشته باشد
  • فرد بازدید کننده از کانادا که که از طرف وزارت امور خارجه در کانادا حضور دارد تا وظایف محول شده به او را انجام دهد. مانند سفرا و …

هزینه‌های زندگی و تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا

انتخاب شما تعیین کننده است. شهرهای کوچکتر، هزینه کمتر، و شهرهای بزرگتر هزینه بالاتر. این فرمول اصلی ما در اینجاست. حالا تصمیم با شماست. دوست دارید در شهرهای بزرگتر زندگی کنید که معمولا فرصت های بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند و بافت جمعیتی متنوع تری دارند یا اینکه در شهرهای کوچکتر که معمولا بافت جمعیتی محلی تر و فرصت های محدودتر.

هزینه ادامه تحصیل در کانادا فقط شهریه دانشگاه نیست. زندگی هم خرج دارد. با هزینه زندگی دانشجویی در کانادا آشنا شوید و برنامه‌ریزی کنید.

میانگین هزینه های زندگی دانشجویی (ماهانه) شهرهای بزرگشهرهای متوسط و کوچک

محل اقامت (آپارتمان یک خوابه)
۱,۱۳۰ دلار
۷۰۰ دلار
خورد و خوراک
۳۲۰ دلار
۲۴۰ دلار
حمل و نقل
۹۸ دلار
۷۸ دلار
بیمه درمانی
۴۰ دلار
۴۰ دلار
تفریحات
۸۰ دلار
۷۰ دلار
کتاب و جزوات آموزشی
۴۰ دلار
۳۵ دلار